Hírek

Ez a magyar “tőke” – típusonként 5 Ikarus buszt gyártanak míg ki nem fullad

2018-04-18

Ha a pesti szlenget használnánk, túlzás nélkül lehet mondani, ez közröhej. De nevetésre semmi ok, a nemlétező magyar tőke egyik tipikus állatorvosi lova a buszgyártás, már ha valaki annak nevezi, a műkedvelő fabrikálás sokkal jobb kifejezés rá. Az elmaradt restitúció okán nincs magyar tőke, ez az Ikarusnál -2 cég is van mely így hívja magát-,  ez tökéletesen meglátszik. 

Van egy Ikarus Egyedi Kft., ez a budapesti,  mely Szélessel perben áll, nos az gyártott 5, -azaz öt- buszt, de ezekkel is gond van, nem lehet üzembe állítani.

Van a fehérvári széles-féle “gyár” ahol kísérletezgetnek mindenféle típusokkal, a média -no megint csőd lesz ? – nem feltétlenül alaptalan huhogásai közepette, mely kísérletezgetésekről azt jó tudni, hogy többnyire import fődarabokból  próbálnak újabb és újabb típusokat összehozni, de gyakorlatilag sikertelenül, eladhatatlanul.

A média olyan híreket szokott közzétenni, -ez már lassan az alapállás a buszgyártással kapcsolatosan-, hogy “No most akkor megint csőd lesz, vagy még megússza” tehát ez váltakozik, ez a magyar “buszgyártás”.

Igen beszédes a Totalcar tavaly őszi cikke:

https://totalcar.hu/magazin/hirek/2017/09/28/megint_megmenekul_az_ikarus/

melyből megtudhatjuk hogy a fehérvári gyár, Széles elnökletével a kétezres évek közepétől próbálkozgat.

A HB122-esből  mindössze öt busz készült el,  majd 2010-től újra hangzatos tervek  jelentek meg  a “régi piacokra való visszatérés”-ről, szavakban, aztán ebből sem lett semmi, a szövetséges buszgyártók is otthagyták Széleséket, majd 2016-ban újabb szavak jöttek “iráni és kínai üzletről, kétmilliárdos befektetésről” (kétmilliárd, édeskevés, megint néhány darab fabrikálásra futná ahogy eddig ).  Ez új fellángolást egyébként nem csak mi tartjuk eleve hamvába hóttnak, a lap, is, azt írja “Sajnos nem igazán tűnik megvalósíthatónak a mesterterv ” .  E megjegyzésre egyrészt a korábbi évtizedek kudarcai, másrészt a megadott számok adnak szomorú alapot.

A másik cég, az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár dettó ugyanaz, ennek úgymond “a 3-as metró busz pótlásának lebonyolításához” volt megrendelése, de a buszok nem készültek el határidőre, csak néhány darab, ráadásul megfelelőségi problémáik is voltak, reménytelen, a BKV/BKK másfele kell nézzen.

A fenti cikkben megjön a kegyelemdöfés is: “A tőkeerős buszgyártó cégek az Ikarus eltűnésével a magyar gyártó összes piacára betörtek, és nem fogják csak úgy átadni a helyüket egy húsz éve eltűnt márkának.”  Ebben a mondatban ítélet is van, több is. Egyrészt benne van hogy a magyar cég nem tőkeerős, ahogy más magyar cég sem az, erről sokat írtunk már, másrészt az is, hogy ez egy permanens, állandó állapot, az ún. “rendszerváltozás” óta, amikor is elmaradt a restitúció, a jogállami tulajdonrendezés, nem létezik a magyar tőke.

Ennek következményei vannak, ha írnak róla, ha nem. Ha ki van adva a médiának miről szabad írnia, ha nem.

Az Ikarus-oknál meg csak szavak vannak, más semmi. Meg állami megrendelések, ami állami segítség akar lenni, az azonnali csődbe menetelt elkerülendő.

Ha ez komolyan érdekelné a magyar vezetőket, akkor restitúciós törvényeket már régen meghozták volna, és nem olyanokat válaszolgatnának a témában, mint amit nekünk irogatott az Orbán-kormány.

Nem érdekli őket.

Budapest, 2018.04.18.

KISE elnökség

Ikarus “katonai” busz, egyrészt nem felel meg terepre, másrészt a gyártó által meghirdetett funkciókra a hadseregnél semmi szükség

 

 

 

 

1 Comment

  • Reply admin 2018-06-21 at 14:35

    E cikkünk megjelenése után, a fidesz-vazallus sajtóban több cikk is megjelent a témában, mintegy “megkotrázni” ezen írásunkat. A legvadabb az volt mikor az egyik csinovnyik addig dobta a sulykot, hogy “hamarosan újra évente 3-4 ezer buszt fogunk gyártani” , gondolom utána felébredt, hogy valamibe beleér a keze.

    Nos, 3-4 ezer busz-álom helyett itt a valóság inkább:
     
    Eddig bírta az új magyar elektromos csodabusz
    https://index.hu/belfold/budapest/2018/06/21/eddig_birta_az_uj_magyar_elektromos_csodabusz/
     
    ebből megtudhatja az olvasó hogy a néhány gányolt, import elemekből összeberhált “busz” két évig bírta, és most feldobta bakancsát.

    A gyártó az “Ikarus Egyedi Kft.” pedig szokás szerint csődközeli állapotban van, a korábbi Ikarusz-barkácsműhelyek szokásos csődje után már az lett volna meglepő ha ez nem ugyanúgy végzi.

    Magyar “tőke”

    Nem kellett volna ellopni, elvtársak.

  • Leave a Reply

    Tovább az eszköztárra